Stop Asking and Start Creating

Pernah tak anda rasa amazed lihat hasil karya atau kerja yang dilakukan oleh seseorang? Biasanya situasi ini berlaku apabila kita tengok seseorang otai ataupun
“subject-matter-expert” dalam bidang tersebut. Kita jadi terpegun bagaimana mereka ini berjaya melakukan hasil kerja tersebut dengan sangat bagus dan teliti. Ibarat seperti tiada cacat cela dalam hasil kerja yang dilakukan. Mereka sepertinya dilahirkan untuk melaksanakan pekerjaan tersebut.

Dan apabila kita lihat hasil kerja yang kita lakukan.. ianya sangat jelik.

Tetapi kisah yang sebenarnya adalah tiada siapa yan tahu. Melainkan kita sendiri yang bertanyakan kepada mereka. Apakah rahsia agung untuk sampai ke tahap mereka sekarang ini? Dan apabila mereka memberitahu kita mungkin akan kecewa. Apabila mereka menunjukkan hasil kerja mereka pada permulaan karier mereka. kita jadi terkejut.. kerana hasil kerja atau karya pertama mereka sebenarnya adalah sangat awful. Sama seperti kita.

Tetapi apa yang membuatkan hasil kerja mereka sekrang sagant perfect, seolah-olah mereka yang dulu adalah orang yang berlain daripada mereka yang sekarang. Perbezaan antara hasil kerja dulu dan sekarang adalah sangat berbeza.

Jawapannya adalah tidak lain dan tidak bukan adalah“Iteration” atau penggulangan.

Terima kasih kepada Jack Butcher kerana menyimpulkan idea ini dalam gambar yang lebih mudah untuk dihadam dan difahami. Ianya menggambarkan konsep asal penggulangan ini.

“Not only is example the best way to teach, it is the only way.” — Albert Schweitzer
Ship, learn, iterate, ship.
How the Navalmanack got started — Almanack of Naval Ravikant
“Solve via iteration. Then get paid via repetition.” — Naval

Ini adalah rahsia bagaimana individu-individu hebat ataupun idola yang kita agungkan improving their works, their creation or master piece.

Jadi, kalau kita nak jadi maca mereka jangan fikirkan cara yang paling cepat untuk sampai ke tahap seperti mereka. Tetapi fikirkan cara bagaimana kita boleh iterate hasil kerja yang kita lakukan. Buat penggulangan dan belajar daripada hasil yang kita lakukan. Daripada situ kita akan belajar bagaimana untuk improve kita punya kerja, apa rules yang verbal dan written yang kita patut tahu, dan juga non verbal or written rules yang kita patut tahu. Dan perkara ini memang mustahil untuk kita discover dalam masa yang singkat tetapi ianya hanya boleh diketahui melalui Iteration.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: